Tuesday, September 4, 2012

berubah,berhijrah

Minggu lepas adalah minggu yang agak istimewa bagi aku.
Istimewa bukan kerana ada sambutan khas untuk aku atau dapat hadiah ke.
Istimewa sebab aku rasa dekat dengan agama.

Minggu lepas aku uzur,tak solat.tapi alhamdulillah,aku isi masa aku dengan aktiviti yang berfaedah sebagai pengisian rohani.For the first time in my life, I listened to a video-recorded talk by Mufti Menk.
Sebelum ni pernah download talk by Sheikh Hamza Yusuf,tapi aku tak dengar pong.huhu.
Bila aku tak bukak video tu,aku rasa aku  ni belum ready untuk dengar lagi kot talk2 melalui youtube ni,or aku tak minat.

Tapi aku silap.Last week has changed everything.Alhamdulillah.Memang ini yang aku tunggu2 pun sebenarnya.Sebab?Aku memang dah lama nak diri aku ni lebih 'prone' kepada benda2 mcm ni bila surf internet.I don't want to make internet to be everything about entertainment,twitter,blog and etc.I want more than that.Yang boleh membina rohani dan intelektual aku.Barulah bermanfaat.

Jadi let's cut to the chase je lah k?
Sebenarnya,istimewanya minggu lepas adalah kerana apa yang aku lakukan minggu lepas dah buat aku percaya,yang manusia ni boleh berubah,dengan izin Allah.Tapi firstly,kenelah ada keinginan tu dulu,coz Hidayah tak datang bergolek.

Bila dah terfikir pasal nak berubah2 ni,aku pun rasa teruja.But of course I don't want to be hasty to make such a big 'U-turn'(u-turn kepada fitrah manusia).Sebab Allah sendiri pernah berfirman jangan terburu2 dalam melakukan sesuatu.

Dan benarlah,besar hikmahnya ayat Allah itu.Why?iman manusia ni cepat naik,cepat turun.Hati juga senang berbolak balik.
Bila kita diuji,tiba2 rasa dekat kepada agama tu boleh hilang sekejap je kan?Tambah2 lagi syaitan and nafsu dah standby awal2 nak jatuhkan kita.Astaghfirullahalazim...

Benda ni buat aku terfikir.Kenapa jadi macam ni?Kenapa Allah tak teguhkan hati aku supaya kukuh atas jalan ni....

Lama jugak baru aku dapat jawapannya.
Aku yakin 80% ini adalah sebahagian daripada jawapannya,InsyaAllah.

1.Aku tak istiqamah dalam menjauhkan diri daripada benda2 lagha.
Benda ni nampak kecil,tapi bila dah dibiasakan,hati akan jadi lemah,nafsu pun begitu

2.Aku terlupa agaknya,nak berubah,kena cari environment yang betul,guru atau pembimbing.Tapi aku kat mana?Kat rumah.Siapa je kat rumah ni yang nak ajak aku buat kebaikan,emm maksud aku nk mendekatkan diri kepada Allah?....

Untuk reason no. 2 tu,aku tak bermaksud kita tak boleh berubah langsung kalau kita tak berada di tempat yang betul.Cumanya,perubahan tu mungkin akan mengambil masa dan barangkali akan terbantut dan sukar.Meh bagi analogi lah senang; Kalau kita bawak kereta yang pancit tayarnya dan enjin pun tak berapa nak elok,agak2 sampai tak kita ke destinasi yang ingin dituju?Jawapannya,mungkin ya,mungkin tidak.Ada kebarangkalian sampai,tapi mungkin agak lambat dan penuh dengan kepayahan.Mungkin juga tak sampai!Sebab tayar betul2 pancit dan enjin betul2 mati di pertengahan jalan.

Konklusinya di sini,
Aku berazam dan berdoa agar Allah bagi peluang untuk aku berubah i.e panjangkanlah umurku,Aminnn
For that, Aku berdoa Allah permudahkan rezeki aku dalam bentuk kewangan dan lain2(kesihatan,kelapangan etc) so that aku boleh beli kereta sendiri satu masa nanti(dalam masa terdekat,after graduate ke) supaya aku boleh keluar dari rumah ni pergi majlis ilmu sendiri.Takyah la nak susahkan family aku,kan.Lgaipun tiada siapa dalam rumah ni yg berpotensi(setakat ni) yang aku tengok boleh ajar agama kat aku.Lepas tu, duit yang aku ada tu juga bolehla pergi mana2 seminar keagamaan ke dan pergi kelas2 agama.Boleh timba ilmu,insyaALLAH

Impian aku yang paling besar,InsyaALLAH, aku harap aku boleh keluar dari rumah ni (apa2 cara lah,ALLAH lebih tahu e.g kahwin, sambung belajar,bekerja etc) so that aku boleh cari environment yg lebih baik untuk aku berubah.Kemudian,aku nak preach to all my family members untuk berubah sekali ke arah yg lebih baik.Aminnnnnn


That's all for now.Toodles :)


No comments:

Post a Comment